Missfall = mord?

Här kan man läsa om att delstaten Utah i USA vill tillåta en lag som gör vissa sorters missfall till en kriminell handling. Varför? De vill stoppa illegala aborter som de annars ej kan kontrollera. I lagförslaget står det att gravida kvinnor ej heller får ta ett glas vin, gå på halt underlag eller åka skidor. Lagen har än så länge blivit framröstad i delstatsparlamentet men det krävs ett godkännande utan guvenören innan den kan börja användas.


Lagen gör varje gravid kvinna som får missfall potentiellt skyldig för mord, säger Missy Bird, chef för Planned Parenthood Action Fund of Utah, till kan man läsa på ovannämna länk.


Då lagen kom till efter att en ung flicka betalat en man för att misshandla henne för att hon skulle få missfall i sjunde månaden, och att flickan (en sjuttonåring som begår en sådan handling har ej blivit kvinna än, i mina ögon) ej kunde dömas till något brott är egentligen irrelevant. En enstaka händelse ska ej påverka så pass mycket man skapar en så ogenomtänkt lag.


Självklart ska flickan kunna bli straffad för att ha försökt ha tagit livet av sitt ännu ofödda barn, som senare föddes och adopterades bort, men jag anser inte att skapandet av en lag som förbjuder gravida att gå på halt underlag är den rätta vägen att gå. I mina ögon är flickans agerande ändå ett mordförsök, men det är inte säkert att USA:s mordlagar håller med mig på den punkten. Dock så kanske det är ett sätt att gå alla till mötes – ändra lagen så att en sådan här handling är olaglig.


Det är även väldigt viktigt att man skyddar alla de kvinnor som till exempel lever i ett våldsamt förhållande eller har missbruksproblem eller dylikt. Att åka skidor och gå på halt underlag är även något som, enligt mina värderingar, borde vara tillåtet – även för en gravid kvinna.





Kommentarer
Postat av: Ylva

Cha Cha <3

Vilken fiin blogg kolla in min och skriv en fråga i frågestunden:)♥



L A T E R♥

2010-03-02 @ 10:32:19
URL: http://ylvasliv.blogg.se/
Postat av: Em

USA har en del konstiga lagar som har uppstått utifrån enskilda fall.

Sv: Hahaha! Helene Persson läste upp din kommentar i radio-programmet i dag..

2010-03-02 @ 17:14:44
URL: http://egoinasmamma.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback