T. rex. En mes?

Har suttit och kollat på Livets museum på SVT Play. Detta avsnittet faktiskt. Livets museum handlar om Natural History museum i London, ett av världens mest populära museum. Där finns 70 miljoner olika djurarter. SJUTTIO MILJONER. Det är fler än min hjärna ens kan föreställa sig. Jag tänkte egentligen inte prata om programmet i sig (som i övrigt är AWESOME för en nördig historieätare som jag) utan om en sak som kom upp i avsnittet jag såg.  

Tyrannosaurus rex - en av världens mest kända dinosaurier och utan tvekan den som har haft mest genomslag bland barn. Det är vad jag ville snacka om, då jag är minst sagt upprörd. T. rex är känd som en kallblodig mördare på två ben. (Tänk Jurassic Parkfilmerna. Mm, precis!) Stora tänder, galen blick och en enorm kropp som kunde lunsa fram i helt otroliga hastigheter. Det är så jag har tänkt mig denna förhistoriska best. Men då visste jag ju inte det som jag fick reda på idag.

Jack Horner, USAs mest berömda paleontolog, har funnit och namngett flera dinosaurier. Han har även laft fram bevis för att dinosaurierna tog hand om sina bebisar (haha. Bebisar). [Rolig fakta. Horner var rådgivare till alla tre Jurassic Parkfilmerna och var inspirationen till huvudpersonen i filmerna; dr. Alan Grant. Enligt wikipedia då.] Åter till saken. Det mr. Horner framlägger argument för är det som förstörde min dag - en liiiiiten detalj om hur T. rex levde. Vad säger han då?

Att T. rex inte alls var en kallblodig mördare, utan en asätare. Mm. Jag blev också arg. HUR HAR JAG KUNNAT MISSA DETTA!? Vad är det som tyder på det då? Andra asätande dinosaurier hade tänder som var anpassade för att dela kött, långa framben (titta på bilden nedan för att se T. rex' pinsamma försök) och vassa klor. Allt detta användes i jakten på smaskiga småttingar som kunde ätas. T. rex hade istället tänder som var gjorda för att krossa ben (som hyenor har idag). Ännu en sak som stödjer detta är att T. rexen hade ett väldigt stort luktcentrum i hjärnan - även detta är precis som hos hyenor. Asätare måste vara väldigt duktiga på att lukta sig fram till kadaver. Det låter alltså minst sagt möjligt, om än förödande för min barndomssyn på den stora besten.

Något helt annat som går emot denna idéen (vid en första anblick) är dock teorin om att T. rexen var kannibal. Paleontologen Nick Longrich har hittat märken i ben som måste ha blivit gjorda utav ett stort rovdjur för 65 miljoner år sedan och T. rexen var det enda djur i den delen av världen som över huvud taget kunde frambringa sådan skada. Inget konstigt med det, om det inte vore att bitmärkena som mr Longrich funnit var på ben från en annan T.rex. Liknande bitmärken har efter detta funnits på flera olika T. rexben.

Kannibalism är inte speciellt ovanligt, enligt Hans-Dieter Sues (herrn leder avdelningen för ryggradsdjurspaleontologi på det naturhistoriska museumet i Washington D.C.). Snarare tvärtom. "Alla slags köttätare livnär sig på döda djur, som egentligen bara är kött som ligger och väntar på att tas", säger han. Det finns dock inte speciellt mycket domumentation om kannibalism bland dinosaurier, med några undantag. Nutida släktingar till de utdöda dinosarna är dock kända för sin kannibalism som många gånger riktar sig mot de egna ungarna. (exempel: krokodiler) Hrm.

En VÄLDIGT intressant sak är dock att bitmärkena verkar ha gjorts efter döden. Något som alltså stödjer Horners teori. Longrich säger dock att han inte vill utesluta en inbördes kamp mellan arterna, som kan ha åstadkommit bitmärkena.Vi får väl se vad framtida forskningsresultat och alster säger i ämnet...

Jag vet. Jag har skrivit en bibel. Men jag behövde någon att prata med, men jag är ensam just nu. Därför fick ni stå ut. Detta är väldigt intressant, men ändå helt galet fel i min hjärna. Samtidigt som det är logiskt. De små mesiga frambenen hos T. rex ser ju faktiskt ut som ben som var på väg att utvecklas bort då de var överflödiga, tänderna liknar inte tänder hos andra köttätande dinosaurier och användningen utav det stora luktcentrumet i hjärnan är också logiskt. Vad tror ni?


+

 

Man eller mus?






Kommentarer
Postat av: SEPERTI

SV:Tack så mycket, det är första gången som jag bakar små kakor och de blev obeskrivligt goda :D

2011-02-15 @ 16:44:20
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: My Beauty Secrets

vad söta dom där ner var :)

2011-02-15 @ 18:48:06
URL: http://mybeautysecrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback