"Smoking killed me"

aftonbladet kan man idag läsa om Albert ’Dick’ Whittamore. Dick var under större delen av sitt liv rökare, och dog som 85 åring av lungemfysen, en sjukdom som oftast rökare får. I sitt testamente hade Dick skrivit att bilen på begravningen skulle prydas av texten ’Smoking killed me’.  Ab skriver att Dick ”pekade ut sin mördare”.

Vad jag anser?

1.       Rökning dödar, det håller jag med om, men rökaren gör ett aktivt valet att sätta ciggaretten i sin mun, vilket i mina ögon inte gör själva ciggaretterna till mördare. I så fall så tycker jag att rökningen är ett verktyg och rökaren begår självmord.

 

2.       Dick var 85 år gammal. Kanske skulle han blivit 100 år gammal utan ciggaretterna, kanske skulle han blivit 85. Vem vet? Men nån gång får man acceptera att man är gammal och kommer att dö istället för att skylla sin död på ciggaretter som man frivilligt tagit in i sitt liv.

 

Jag propagerar verkligen inte för rökning, men jag tycker ändå att det är den fria människans val att röka eller inte. JA, det är farligt, som så många andra saker här i världen. Men att kalla ciggaretter, ett ting, för mördare – det är lite väl att ta i, enligt mig.

Här är artikeln, där även bilde är lånad.


Kommentarer
Postat av: Em

Jag håller med dig i vad du säger, men sen så är det ju sannolikt att dödsORSAKEN är att han rökte, sen kunde han ha dött av något annat dagen efter, men ändå. Bra om det skrämmer någon från att börja ivarje fall.

2010-03-05 @ 15:48:34
URL: http://egoinasmamma.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback