Facebook-fråga

Jag antar att ni har upptäckt den nya frågefunktionen på facebook? Någon skriver en fråga så kan vem som helst svara på den. Antingen klicka i ett färdigt svarsalternativ eller skriva ett nytt svar. Frågorna är väldigt olika, allt från vilket fotbollslag man hejar på till vilka skor man tycker om mest.

En intressant (och smått töntig) grej jag har märkt är när det gäller frågan "Vill du att en muslimsk högtid ska bli helgdag i Sverige?" Alla från min vän-lista som har svarat på den är Sverigedemokrater (Ett solklart nej). Inte en enda utav mina andra drygt 400 polare har tryckt i ett svar. Inte ens mina muslimska vänner.

Är det någon mer än jag som ens reagerat och tycker att det är roligt, men ännu mer töntigt än det är kul? Och. Hur kommer detta sig? Jo, det är så att Sverigedemokraterna jag talar om (den högen på min facebook) är en hög med människor som hela tiden måste uttrycka att dom ÄR Sverigedemokrater. I diskussionen som egentligen inte har med politik att göra, direkt när något handlar om en invandrare, i quiz, när det gäller att gilla saker relaterade till SD på facebook. Ingen annan politisk grupp är så hängiva att trycka det i andras ansikten. Som att vi bryr oss.

Därför tror jag också Nej leder stort
när det gäller svar på frågan "Vill du att en muslimsk högtid ska bli en helgdag i Sverige?". Skulle hälften utav icke-Sverigedemokraterna brytt sig ett jävla skit om sådanna töntiga saker så skulle resultatet sett helt annorlunda ut. (Jag menar. Titta bara på tiden runt valet. Då visade Sveriges befolkning vad vi egentligen ville. Inte nog med att SD endast fick några procents röster, en stor del utav befolkningen visade sitt missnöje när det gäller att ha SD i riksdagen.

När började ni bryr er om de "svenska" högtiderna? De svenska och kristna högtiderna som sällan ens kommer från detta landet? Firar ni påsk på riktigt? Firar ni jul på det "rätta" sättet? Valborg och midsommar hoppas jag verkligen att ni spenderar på det rätta, typiskt svenska sättet. Supa och bete sig som ett svin är ju så heligt så. Men ja, det är ju viktigare än att vi känner en gemenskap i detta landet. Det är ju viktigare att uttrycka så tydligt att man inte vill ha en muslimsk högtid i Sverige - för det har ju veeerkligen varit aktuellt. Eller? Nej, precis. Man måste göra saker som inte ens är aktuellt så tydligt. Jag ska göra det extra tydligt att jag inte vill ha skog i hela Sverige. För annars kanske det händer...

Så. Självklart är facebook-resultatet missvisande. Men det verkar inte sverigedemokraterna på min facebook fatta. Det roligaste är fortfarande att inte en enda som inte är sverigedemokrat från min lista har röstat. Vi bryr oss bara inte tillräckligt mycket.

Denna texten gjorde det möjligt för er att också fatta det. Var så god.


Kommentarer
Postat av: Hej

Du är för dålig för att kasta sten.

2011-05-08 @ 13:54:06
Postat av: Bam

Och du är tydligen för feg för att inte vara anonym.

2011-05-08 @ 14:01:33
URL: http://bamsbox.blogg.se/
Postat av: Burken

En röd dag kostar 15 miljarder... Muslimerna kostar redan för mkt pengar.

2011-05-08 @ 20:14:19
Postat av: Burken

En röd dag kostar 15 miljarder... Muslimerna kostar redan för mkt pengar.

2011-05-08 @ 20:14:38
Postat av: Bam

Byt ut en av de redan existerande högtiderna då. Eller ha både och samma dag. Då blir det ingen ekonomisk skillnad. Eller, Burken?

2011-05-08 @ 21:03:15
URL: http://bamsbox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback